Sidlista

måndag 21 mars 2011

Internet Explorer 9 (igen)

Hej igen
När en ny webläsare släpps laddar jag nästan genast ned den för att testa mot www.scraplagret.se. Ibland är det någonting som måste ändras för att den nya webläsaren ska fungera perfekt med butiken (det hör tyvärr till webutveckling att nya saker inte fungerar med gamla), men jag brukar faktiskt aldrig testa vår blogg. Man skulle väl kunna säga att jag förutsätter att Blogger själva håller sig ajour. Men så är alltså tydligen inte fallet och vi har fått ett par mail med besökare som inte kunnat kommentera.


Igår kväll löste jag detta problem genom att ändra hur kommentarer lämnas i bloggen, så nu ska det fungera oavsett webläsare. Dock är andra bloggare säkerligen inte medvetna om problemet och för att kommentera i deras bloggar måste webläsaren ställas i sk. kompatibilitetsläge (tryck på knappen F12 och välj "Kompatibilitetsläge för IE9" under "Webläsarläge").

Om du helt vill återgå till version 8 kan du avinstallera uppgraderingen genom att följa Microsofts egna guide: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/how-do-i-install-or-uninstall-internet-explorer-9. Jag har gått igenom den själv två gånger och det har fungerat.

Jag har som sagt kontaktat Blogger angående felet, men kanske är det lättast att hålla sig kvar vid version 8 ett tag till för att slippa alla barnsjukdomar.

Till alla ni som själva bloggar med Blogger och vill använda Internet Explorer 9 kan jag rekommendera er att använda draft.blogger.com istället för blogger.com, samt att ställa om hur kommentarerna lämnas från Inställningar --> Kommentarer och ändra från "Nedanstående inbäddat inlägg" till "Popup" eller "Helskärm". Irriterande att detta måste göras, ja, men kom ihåg att allting går alltid att lösa, det är bara olika svårt :)

Jag ber om ursäkt om jag i och med min snabba rekommendation för Internet Explorer 9 orsakat några problem. Kontakta mig på webmaster@scraplagret.se om du vill ha hjälp så gör jag allt jag kan för att lösa det.

/Johan

2 kommentarer:

LenA sa...

Stor KRAM och tusen TACK för att du jobbar med att förklara för mig/oss som fattar "nada"!
Nu ska jag backa till 8:an, känns lite mer hemma än så länge!

Kram/ Lena (från mässan)

Otto sa...

Låt gärna oss andra veta hur det gick!