Sidlista

söndag 15 april 2012

Scraplagret är uppe igen!

Sådär ja, då är serverbytet slutfört och wohoo vad fort det går! Det finns som sagt få saker i världen som är lika enerverande som när en hemsida tar mer än 1 sekund att laddas :) Ni som är först in kommer dock att få hjälpa till att bygga upp alla bilder på nytt (de bilder som kommer upp när man håller muspekaren över en produktbild), så att det går snabbare för oss alla när det är klart.

Vi medvetna om att alla säkert inte kan komma in än, men de flesta bör komma åt butiken igen. I annat fall är det bara att vänta ett par timmar till tyvär...

kom in och shoppa! Upptäcker ni några fel (mail som försvinner, ordrar som inte kommer upp eller länkar som är döda) är det bara att säga till!

/Johan, webmaster

9 kommentarer:

Stephi sa...

ja det går supeeer fort..kul och vad bra!

lenislenis sa...

Jag håller med, det går verkligen superfort! Kul!
En fråga ang bloggen då, samma "ärende"..., är det bara jag som tycker bloggen är väääldigt seg? Det är väl många bilder som ska laddas upp förstås men jag kan aldrig få bloggen att "flyta" när jag scrollar... den hackar för jämnan och det är lite tråkigt. Fast det kanske ni inte kan göra ngt åt?

Otto sa...

lenislenis: vi har inte märkt av att bloggen är seg faktiskt. Vi har valt att lägga bloggen hos Blogger av ett par olika anledningar, en av dessa är att Blogger "alltid" är uppe om Scraplagrets server skulle vara nere, vilket gör att vi snabbt kan berätta om eventuella problem. Den största nackdelen med att ha Blogger är att man inte kan påverka lika mycket som när vi har bloggen på egen server. Men lite kan vi såklart göra!

Jag har testat med flera olika webläsare, men kan inte återskapa "hack" tyvärr. Om du vill kan du och jag gärna undersöka det mer, men felsökningen lämpar sig bättre via mail. Maila mig på webmaster@scraplagret.se om du vill!

MiaKvack sa...

En sak som jag tycker är jobbig är att jag inte kan klicka in på bloggen i mobilen. Hemsidan funkar utan problem men länkarna högst upp går inte att klicka på. För att nå bloggen måste jag altså öppna ett nytt fönster och sen komma ihåg om det var blogger eller blogspot och .se eller .nu eller kanske .com. Det krävs några försök ibland *fniss*
Men felet kanske ligger i iphonen och inte hos er?

Otto sa...

MiaKvack: nej, det är inte bara iOS, utan allt som har touch... jag har gjort menyn på detta sätt då det har minimal påverkan på sidans prestanda, men detta är en sidoeffekt av det. Kan kolla på det på torsdag om jag får det att fungera med touch.

Tillsvidare lade jag till en länk till bloggen i Scraplagrets footer (längst ner på sidan, till vänster). Hoppas att den löser problemet så länge :)

Otto sa...

iOs = iPhone alltså :) Märkte nu att i min Android-telefon så aktiveras den första länken i menyn automatiskt, vilket råkar vara bloggen. Men det är mer en "bugg" än någonting jag tänkt ut :D

MiaKvack sa...

Nämen tackar! Nu kan jag bloggsurfa på arbetstid utan att gå vilse några varv först! *hahaha* Ni är ju bara helt suveräna på att fixa saker. Både bästa scraputbudet och bästa webblösningen!

Otto sa...

Tack för berömmet, vilken underbar avslutning på kvällen! Självklart fixar vi så det blir bättre när vi kan! :)

Otto sa...

MiaKvack (och alla andra): jag har gjort en "fullösning" på touch-problemet. Klickar man numera på Information och Underhållning i menyn högst upp kommer man till en ny sida med alla val som normalt sett kommer upp i undermenyn. Ska bygga om hela menysystemet, men det kräver lite mer jobb... denna lösning gör i alla fall så man kan ta sig dit man vill med touch-enheter.

Säg gärna till om det fungerar (speciellt med iPhone/iPad)!